Hra Mlýn (známá také jako jako Merels, Mills, Merills, Nine man's Morris) je stará cca 4 tisíce let. Byla hrána již v době bronzové a velmi oblíbenou se stala ve středověku. Její rozšíření bylo celosvětové – od Dálného a Středního Východu přes Egypt, Evropu, Pobaltí až na Britské ostrovy a Irsko. Hrací desky byly nalezeny luxusní a zdobené, přenosné (na cesty) či jen vyryté do stolů, lavic, lodních palubních prken, kamenných desek a zdí. Náčrty hry byly nalezeny také v knihách a kronikách.
Nelze pominout ani duchovní a esoterické principy, které hra obsahuje. Čtvercové uspořádání odpovídá dělení světa na 4 světové strany a zároveň zosobňuje 4 živly. Středové pole lze chápat také jako „osu mundi“, bájný střed světa či strom života, kterým byl u keltů dub. Tři čtverce kolem „středu“ pak skrývají tyto významy:
-
duch, duše a tělo
-
spodní svět, střední svět, horní svět
-
svět sidhe a elfů, svět lidí a svět bohů
Numerologicky pak hra zahrnuje primárně číslici 3 a 4 (viz výše), číslici 12 (= 3 x 4; počet měsíců v roce), hracích polí je 24 (= 12 x 2; počet hodin ve dni) a číslici 9 (= trojnásobná 3), 9 bojovníků / hracích kamenů pro každého hráče. V zásadě se jedná o malý model zahrnující principy starověkého a (později) středověkého vnímání vesmíru a chápání světa. Hra se také používala jako pomůcka při šamanském / druidském zasvěcování a iniciaci.
Hra je svižná, rychlá a zábavná. Díky své velikosti je ideální i při cestování. Ve hře se uplatní jak vlastní důvtip a plánování, tak porozumění a cit pro chování protivníka.
- hrací deska je vyrobena z hovězí kůže a je ručně zdobena keltskými motivy - strom života, ve středu desky je symbol propletence - čtyři živly
Součástí hry jsou podrobná pravidla.
Základní verze: dřevěné hrací kameny (18 x dub, buk, jasan, topol, vrba..)
Luxusní verze: 9 x modrý achát, 9 x bílý magnezit
Luxusní verze: 9 x rudý jaspis, 9 x bílý magnezit