Rota je kulatá a rychlejší varianta římské hry tres Lineatae, název hry rota v překladu znamená „kolo“. Tato hra je starořímského původu – pochází cca z 2. století př.n.l. Hra má společné kořeny také s hrami Tic-Tac-Toe a Mlýn, na americkém kontinentu se její indiánská verze nazývá Pikaria. Její popis se objevuje i v Ovidiově dílech Ars Amatoria (Umění milovat) a Tristanii (Žalozpěvy).
Hra byla díky své jednoduchosti a minimalistickému provedení masivně rozšířena po celém Římském imperiu, jeho koloniích a příhraničí. Hrací deska mohla být luxusně provedena nebo byla ryta na stoly v hospodách a tavernách, legionáři na povrch štítu na tažení nebo jen tak patou do země. Byla v oblibě také mezi barbarskými (keltskými a germánskými) žoldáky a obchodníky, kteří přicházeli do pravidelného styku s Římany. Na malé ploše jsou oba hráči nuceni k intenzivnímu kontaktu, protože schovat se nebo se vyhnout střetu, není kam a jsou nuceni rychle najít slabinu soupeře - a nemilosrdně jí využít. Podobně jako v životě, kdy množství voleb je omezené a času na rozhodnutí málo a my jsme často "pod tlakem". Důležitá však byla dobrá zábava a ukrácení dlouhé chvíle. Hra je svižná, rychlá a zábavná. Díky své velikosti je ideální i pro cestování.
Tato minimalistická varianta je ještě více odlehčena a určena na cesty - hrací deska je vypálena přímo do váčku, ve kterém jsou neseny hrací kameny. Lze nosit i kolem krku či na opasku.
- hrací kameny jsou ze dřeva (dub, buk, jasan, topol, vrba)
Součástí hry jsou podrobná pravidla.